Beethoven er den første komponist, der konstant søger nye og mere komplekse måder at komponere, strukturere og tænke musik på. Det er ikke helt forkert at sige, at den moderne ide om musikstykket som et ophøjet kunstværk opstår gennem Beethoven. Brahms fortsætter denne udvikling og når mod slutningen af sit liv til en musikstil, der er ren musikalsk arkitektur, hvor detalje og helhed er utænkelige uden hinanden.

Ludvig van Beethoven (1770 – 1827)
Variationer over “Bei Männern” for cello og klaver.
Andreas Brantelid, Søren Rastogi

1. sats fra “Kreutzersonate” for violin og klaver op. 47
Jon Gjesme, Emil Gryesten

1. sats fra Klavertrio op 70, nr. 1 “Ghost”
Jon Gjesme, Andreas Brantelid, Marianna Shirinyan

3. sats fra Strygekvartet nr. 13, op. 130.
Jon Gjesme, Freja Eskildsen, Stine Hasbirk, Janne Fredens

Pause

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Kvintet for klarinet, violiner, bratsch og cello, op. 115.
Mathias Kjøller, Alexander Sitkovetsky, Jon Gjesme, Stine Hasbirk, Andreas Brantelid

Koncerten præsenteres af Henrik Engelbrecht