Den tyske inspiration
Hilda Sehested – som så mange andre kvindelige komponister – oplever i disse år en renæssance. Vi skal høre to satser fra hendes strygekvartet i G-dur, musik af høj kvalitet, som stort set ikke har lydt siden de blev skrevet under Første Verdenskrig. Samtidig skrev Debussy i Frankrig sin trio for harpe, fløjte og bratsch – et værk, der udnytter nye klangfarver med elegant klarhed.
Mange danskere tilbragte tid i Leipzig, og det er derfor helt passende at runde aftenkoncerterne af med Mendelssohns virtuose og livsglade strygeoktet – et værk, der tydeligt afspejler den inspiration, som blev viderebragt til de danske komponister.
Hilda Sehested (1858 – 1936)
To satser for strygekvartet
Nightingale String Quartet (Gunvor Sihm, Josephine Dalsgaard, Marie-Louise Broholt Jensen, Louisa Schwab)
C. Debussy (1862 – 1918): Sonate for fløjte, bratsch og harpe, L137
Pastorale: Lento, dolce rubato
Interlude: Tempo di Minuetto
Finale: Allegro moderato ma risoluto
Ulla Miilmann, Zachary Hatcher, Nicholas Swensen
Mendelssohn (1809 – 1847): Oktet for strygere i Es-dur, Op. 20
Allegro moderato ma con fuoco
Andante
Scherzo, Allegro leggierissimo
Presto
Michael Germer, Gunvor Sihm, Julie Eskær, Josephine Dalsgaard, Nicholas Swensen, Marie-Louise Broholt Jensen, Janne Fredens, Louisa Schwab